Koronavirus na trhu práce

27.5.2020
Koronavirus na trhu práce

Covid-19 – celosvětové téma číslo jedna, které zasáhlo mnoho oborů. Pomalu vystupujeme z nejistoty, nařízení se nyní uvolňují a vypadá to, že se život vrací zpět do „zajetých kolejí“. Nebo ne? Jak to tedy teď vypadá na trhu práce a jak koronavirus ovlivnil pracovní nabídky?

Opravdu teď pracovní úřady praskají ve švech, nebo je to jen mediální bublina a práce je stále dostatek? Rádi se s vámi podělíme o naše postřehy z posledních týdnů, a necháme vás nahlédnout pod pomyslnou pokličku pracovního trhu.

Strach, vyčkávání, nejistota a útlum. Tak vypadal první týden epidemie. Přijatá CV bychom spočítali na prstech jedné ruky. Pracující a aktivně oslovení kandidáti neměli zájem o změnu, nechtěli riskovat. Kandidáti, kteří byli v zaměstnání nespokojení a hledali novou výzvu, náhle přehodnotili svůj postoj a nechtěli se pouštět do ničeho nového. E-mail utichl, nikdo nevolal, nikdo nezvedal telefony. Pracovní trh se zastavil a všichni byli poctivě zavření doma a vyčkávali…

Řada pozic však byla stále otevřená a primárně klienti, kteří mají centrály v zahraničí tlačili na dodání kandidátů. Mnoho mezinárodních korporací, s HR oddělením mimo ČR nechápalo situaci v České republice, tlačili na dodání kandidátů a nevěřili, že vyhlášení karantény může mít takový vliv na pracovní trh – bohužel, mělo! Dokonce se i stávalo, že pracující kandidáti nás žádali o stažení jejich životopisů a odstoupení z rozjetých výběrových řízení. Jejich stávající pozice pro ně byla najednou jedinou jistotou a nechtěli ji naprosto ničím ohrozit. Což bylo pochopitelné…

Druhý a třetí týden karantény byl ve znamení propouštění a rušení pozic. Firmy pozastavovali veškerá výběrová řízení, propouštěli zaměstnance a rušily již domluvené nástupy kandidátů. Zavládl chaos a najednou chodily denně i stovky životopisů. Na trhu se objevili nejen kandidáti z nejvíce postižených oborů (cestovní ruch, horeca), živnostníci a majitelé menších firem, ale i nové tváře ze zahraničí, které Covid-19 zavál zpět do vlasti. Reagovali kandidáti, kteří k 1.1. změnili zaměstnání a firmy se jich zbavili ve zkušební době (občas jen z důvodu zbytečné paniky). Plus se na trhu objevila každoroční jarní „vlna“ kandidátů, kteří nebyli spokojeni s celoročními bonusy, či jim z jiného důvodu „ruply nervy“ a donesli nadřízenému výpověď ještě před tím, než v Evropě vypukla epidemie.

Takže ano, pracovní trh se změnil a teď je mezi kandidáty mnohem větší konkurenční boj o volná místa (jak ho vyhrát? Tím se zabýváme v článku: Pracovní trh se mění – Jak vyplout z davu a získat vysněnou pozici?) Nicméně není to tak černé jak se na první pohled zdá. Pracovní příležitosti stále jsou, firmy se postupně probouzejí a nových pozic každý týden přibývá. Neházejte tedy flintu do žita, nečekejte a koukněte, jaké nové role aktuálně řešíme třeba u nás

More articles

LETTING/LEASING MANAGER - OWNER OF THE COMMERCIAL PROPERTIES

LETTING/LEASING MANAGER - OWNER OF THE COMMERCIAL PROPERTIES

DO YOU HAVE EXPERIENCE IN LETTING OF COMMERCIAL PROPERTIES? DO YOU SPEAK COMMUNICATIVE ENGLISH? THEN, COME TO MEET US! Something about THE CLIENT: Real Estate developer and owner of the commercial properties offers an attractive position, LETTING MANAGER for their OFFICE premises based in PRAGUE. Something about YOU: The ideal candidate will be someone, who is goal-oriented, effective communicator with sales talent and with the ambition to bacome successful in closing deals. TO SUMMARIZE IT: Your main responsibilities: Building relationships with potential tenants, presentation of available spaces Searching for new business opportunities and potential tenants Cooperating with real estate units Communication with potential tenants, presentation of available spaces, presentation of plans (layouts) and specification of vacant unit Presentation and negotiation of letting contract conditions Market research – monitoring of competitors, new developments etc. Support and close cooperation with colleagues in the letting team Communication with marketing department Elaboration of simple analyses and report preparation Database updating The Sales Consultant will ideally have a university degree; experience in letting of commercial properties idealy experience with letting of office spaces. You should not lack a motivation to learn and develop your skills and have passion for a business. Since you will be facing clients on everyday basis you should have good communication and organisational skills. Excellent spoken and written Czech/ Slovak and English is also essential as most of the clients are non-Czech speakers. The client offers ambitious fix salary (depending on relevant experience), annual bonuses mobile phone, notebook, lunch vouchers, 25 days of annual leave, trainings, team buildings and other benefits. Did you find yourself in this role? We are looking forward to your CV!
10.5.2024
10.5.2024
Outplacement – služba, která teď u firem frčí!

Outplacement – služba, která teď u firem frčí!

Současná doba je plná změn. Máme za sebou karanténu, která téměř na 2 měsíce zastavila řadu firem, prošli jsme první vlnu propouštění, zastavením náborů a teď se vše postupně rozbíhá a začíná sčítání ztrát. Mnoho firem naštěstí „přežilo“ a udrželo si své zaměstnance, ale stále je svírá nejistota a strach z druhé vlny a dalšího zastavení ekonomiky, kterou by už ustát nemuseli.
10.6.2020
10.6.2020